دلایل خشکی بینی چیست؟

-بینی.jpg

خشکی بینی یکی از علائم شایع شرایط نامطلوب محیطی و همچنین عوارض جانبی برخی داروها است. رطوبت بینی همیشه باید در حد معینی باشد، خشکی یا گرمای بیش از حد محیط منجر به خشکی بینی می شود. هوای خشک و گرم، رطوبت کم و تهویه نامناسب باعث خشکی بینی می شود. بینی بخش اصلی دستگاه تنفسی بدن انسان است که در آن هوا گرم می‌شود، ویروس‌ها و باکتری‌ها از هوا در مسیر خود جدا می‌شوند و بنابراین از بقیه دستگاه‌های تنفسی بدن محافظت می‌شود.  اما گاهی اوقات بینی خشک می شود و این علائم می تواند برای فرد ناراحت کننده باشد. در بیشتر موارد، این علائم نشان دهنده مشکلات جدی نیست، اما با پیشرفت مشکل، می تواند عملکرد بینی را کاهش دهد. بنابراین، درک درستی از علل خشکی بینی و درمان هایی که می توان برای این مشکل به کار برد بسیار مهم است.

گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی، در واقع همان احتقان بینی است. کیپ شدن بینی نشانه سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت سینوسی است. همچنین می تواند ناشی از سرماخوردگی باشد. گرفتگی بینی زمانی رخ می دهد که بینی پر و ملتهب باشد و فرد دچار تنگی نفس شود. انسداد مرتبط با بیماری معمولا در عرض یک هفته برطرف می شود.

آیا خشکی بینی مشکلی جدی است؟

خشکی بینی یک مشکل حاد یا خطرناک در نظر گرفته نمی شود، به جز این واقعیت که باعث ناراحتی و درد شما می شود. در این دوره مخاط بینی و خطوط و چین های زیر آن حساس می شوند. خشکی بیش از حد و التهاب بینی می تواند باعث خونریزی بینی شود. اگر خونریزی بینی شما بیش از ده روز طول کشید و یا علائمی مانند عفونت، تب، ترشحات بینی، خونریزی های مکرر بینی و ضعف شدید داشتید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. دکتر  فرامرز معماری، فوق تخصص گوش و حلق و بینی میتواند در این خصوص به شما کمک کند. جهت رزرو نوبت و یا درخواست مشاوره باز ایشان از راه های ارتباطی وبسایت ایران اتولوژی اقدام نمایید.

بینی و غشای داخل آن

بینی یکی از اعضای بدن است که وظیفه اصلی آن حس بویایی است، اگرچه تنها عملکرد بینی نیست و برای تنفس نیز استفاده می شود. همانطور که هوا از طریق بینی وارد مجاری هوایی می شود، بینی شما هوای تازه استنشاقی را گرم و مرطوب می کند. غشاهای مخاطی داخل بینی نیز بسیار عروقی و بسیار مرطوب هستند. ناگفته نماند که بینی هوای استنشاقی را فیلتر کرده و سپس به بدن می فرستد. برای انجام این پاکسازی رطوبت مخاط بینی و مژه های کوچک داخل بینی، مژه های کوچک داخل بینی روزانه 10000 لیتر هوا را تمیز کرده و از ورود گرد و غبار و باکتری جلوگیری می کند. در نتیجه، برای اینکه بینی ما به درستی عمل کند، رطوبت مناسب در بینی اهمیت بالایی دارد.

علائم و نشانه های خشکی بینی

علائم آزاردهنده زیادی برای خشکی بینی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • داخل بینی تمایل به ترک خوردن یا خونریزی دارد
  • سوزش بینی
  • خشکی دهان، گلو و چشم
  • خارش شدید در بینی
  • خونریزی و تورم
  • و…

خشکی بینی و کرونا

سوال متداول افراد در این زمینه این است که آیا خشکی مجاری تنفسی نشان دهنده بیماری کرونا است؟ پاسخ این پرسش “بلی” است! مطالعات بالینی نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری کرونا دچار خشکی شدید بینی و مجاری تنفسی می شوند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که بینی‌تان خشک است، باید آزمایش کرونا انجام دهید. البته می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که هر خشکی بینی لزوماً یک بیماری کرونا نیست، تا زمانی که آزمایشی انجام ندهید، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که آیا این بیماری را دارید یا خیر!

دلایل ایجاد خشکی بینی چیست؟

خشکی بینی یکی از پیامدهای سردشدن و خشکی هواست. با این وجود خشکی بینی دلایل زیادی دارد اما متداول‌ترین آنها به شرح زیر است:
✔شرایط آب و هوایی: زندگی در مناطق گرم و خشک ممکن است باعث ایجاد خشکی بینی شود، زیرا رطوبت موجود در بینی، به سرعت تبخیر می‌شود.
✔اسپری‌های بینی: برخی از اسپری‌های بینی ممکن است باعث خشکی بینی شوند، مخصوصا زمانی که زیاد از آنها استفاده می‌شود.
✔فشار خون: اگر بینی خشک دارید که با خونریزی همراه است، لازم است برای کنترل فشار خون به متخصص مراجعه کنید. خشکی بینی هم گاهی می‌تواند باعث خونریزی شود اما فشار خون بالا هم یکی از این دلایل است.
✔تغییرات هورمونی: این یکی از متداول ترین علت های خشکی بینی در زنان 40 سال به بالا یا بیشتر است.هنگامی که سن زنان افزایش پیدا میکند هورمون های آنها نیز تغییر پیدا میکند و غشاء های مخاطی بدن مثل بینی، دهان، چشم ها و واژن را خشک میکند.
✔عوارض جانبی مصرف دارو: مصرف داروهای ضد گرفتگی و ضد حساسیت و شربت های خوراکی استفاده شده برای قطع آبریزش بینی، می توانند باعث خشکی بینی شوند.

راهکارهای مناسب برای بهبود خشک شدن مجاری تنفسی

با چند راهکار ساده و موثر می توانید از خشک شدن بینی جلوگیری کنید. این راه حل ها به شرح زیر است:

1.استفاده از دستگاه های بخور

هیچ چیز بهتر از مرطوب نگه داشتن هوای اتاق با استفاده از یک مرطوب کننده نیست. این امر باعث می شود که مجاری بینی رطوبت مورد نیاز خود را بازیابد و نقش موثری در بهبود سریع این مشکل ایفا کند. استفاده از دستگاه بخور هنگام خواب در فصول سرد سال که هوا خشک است توصیه می شود.

2.اسپری بینی

اسپری بینی یکی از بهترین محصولات برای کمک به حل این مشکل است. این دارو همچنین از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کند که گرد و غبار را از روی بینی پاک کرده و لایه ای از رطوبت را در بینی ایجاد می کند. خرید این داروها بدون تجویز پزشک امکان پذیر است.

3.داخل بینی را مرطوب نگه دارید

اگر از آن دسته افرادی هستید که داخل بینی به سرعت خشک می شود، توصیه می شود به طور مرتب سوراخ های بینی را با یک پارچه مرطوب مرطوب کنید. نقش بسیار خوبی در جلوگیری از خشکی و سوزش بینی دارد.

4.نوشیدن مقدار زیادی آب

یکی از مواردی که همه باید بدانند نوشیدن آب فراوان در زمانی که بینی خشک است می باشد. این باعث می شود بدن خود را هیدراته کند و این نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خشک شدن بافت های بدن از جمله بینی دارد.

سخن پایانی

خشکی بینی یکی از مواردی است که تقریباً همه آن را تجربه می کنند. زیرا اغلب به دلیل سرماخوردگی یا حساسیت های فصلی بینی خشک می شود. افرادی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند نیز با این مشکل مواجه هستند. این مشکل در بیشتر موارد خود به خود برطرف می شود و هرگز نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی نیست. اما اگر این مشکل بیش از 10 روز ادامه داشت و در بینی خود زخم دارید، پزشکان تاکید می کنند که بهتر است برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همیشه در طول روز احساس می کنید که بینی شما خشک و حساس است. مایع داخل بینی بسیار خشک است و شما اصلا حال خوبی ندارید. اینها عوارض خشکی بینی است که می تواند با زخم یا حتی خونریزی بینی همراه باشد.

 

سوالات متداول

خشکی بینی چیست؟

همان طور که گفته شد گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی، در واقع همان احتقان بینی است. کیپ شدن بینی نشانه سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت سینوسی است. همچنین می تواند ناشی از سرماخوردگی باشد. گرفتگی بینی زمانی رخ می دهد که بینی پر و ملتهب باشد و فرد دچار تنگی نفس شود. انسداد مرتبط با بیماری معمولا در عرض یک هفته برطرف می شود.

آیا برای درمان سندرم خشکی بینی آنتی بیوتیک تجویز می شود؟

معمولاً در اشکال پیشرفته ENS و برای از بین بردن و به تاخیر انداختن رشد باکتری‌های مضر مانند گونه‌های کلبسیلا (تیره از Schizomycetes)، آنتی‌بیوتیک‌های آبرسان بینی مورد نیاز است.

5/5 - (2 امتیاز)

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


آخرین های وبلاگ

کلیه حقوق این سایت برای دکتر فرامرز معماری محفوظ می باشد.