درمان‌های خانگی گوش درد

_های-خانگی-گوش-درد2-3.jpg

بعضی‌ها شاید تصور کنند گوش درد یک مشکل جدی است البته یقینا این افراد کسانی هستند که تا الان این درد را تجربه نکرده‌اند. گوش درد می‌تواند غیرقابل‌تحمل بوده و ناراحتی‌های زیادی را برای فرد به وجود آورد به‌گونه‌ای خوردن آشامیدن، خواب و…. بیمار را دچار اختلال کرده و هر کاری به جز فکرکردن به درد برای فرد سخت می‌شود. افرادی که به طور مدادم دچار گوش‌دردهای شدید می‌شوند حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از عواقب شدید برخی از عفونت‌ها و بیماری‌های این عضو در امان باشند. دکتر فرامرز معماری متخصص گوش حلق بینی می‌تواند شمارا در همه زمینه‌های مربوط به این اعضا راهنمایی کرده و معالجه کند.

علل درد گوش

شایع‌ترین علل درد گوش مربوط به عفونت‌ها است. عفونت گوش علاوه بر دردهای شدیدی که در گوش به بار می‌آورد، سایر مناطق نزدیک به این عضو مثل سینوس‌ها و گلو را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و باعث ایجاد درد در این مناطق می‌شود. عفونت فقط توسط پزشک قابل تشخیص است و به‌هیچ‌وجه افراد نباید آنتی‌­بیوتیک‌­ها را بدون نسخه مصرف کرده و تصور کنند درد به‌خاطر عفونت است.

درمان خانگی برای گوش درد

در بعضی مواقع فرد با آگاهی از بیماری خود می‌خواهد تأثیر درمان‌های خانگی را نیز بر گوش درد خود امتحان کند. در زیرمجموعه‌ای از درمان‌های خانگی مؤثر آورده شده است.
 

 

1.داروهای بدون نسخه

داروهای ضدالتهابی‌غیراستروئیدی (NSAID) می‌‏توانند به طور موقت کاهنده درد گوش باشند. همچنین افراد می‌توانند موارد زیر را نیز با درنظرگرفتن برخی شرایط امتحان کنند:

  • ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • آسپیرین

ضروری است به یاد داشته باشید که به دلیل بیماری کشنده سندرم ری، دادن آسپیرین به نوزادان و خردسالان خطرناک است. برای پیشگیری بهتر است والدین قبل از دادن داروی بدون نسخه به کودک زیر 2 سال، با پزشک مشورت کنند؛ همچنین دوز داروی مناسب برای نوزادان اغلب بسیار پایین‌تر از دوز بزرگسال است.

2.گرما

گرمای پد گرمکن برقی یا کمپرس گرم می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد گوش شوند .

برای گرفتن نتیجه بهتر باید پد گرم به مدت 20 دقیقه روی نواحی سروگردن باشد؛ همچنین توجه کنید که این پد نباید به طور غیرقابل‌تحملی گرم باشد.

توجه کنید نباید هرگز با کمپرس گرم خوابید یا اجازه داد کودک بدون نظارت از آن استفاده کند.
 

 

3.سرما

کمپرس سرد نیز می‌تواند تسکین‌دهنده باشد.

برای این کار یخ را در حوله‌های کاغذی پیچیده و به مدت 20 دقیقه روی گوش و ناحیه زیر گوش نگه دارید.

توجه کنید سرما نباید برای فرد اذیت کنند باشد و همچنین والدین باید از گذاشت کمپرس یخ به طور مستقیم به گوش نوزادان پرهیز کنند.

شاید بعد از گفتن این مطالب این سوال برایتان مطرح شود که کمپرس سرد بهتر است یا گرم؟

برخی‌ها می‌گویند تسکین گرما بیشتر از سرما است؛ و برخی دیگر معتقدند جایگزین کردن کمپرس‌های گرم و سرد (20 دقیقه سرد و سپس 20 دقیقه گر) بهترین تسکین درد را فراهم می‌کند.

4.قطره گوش

فشار ناشی از مایع و جرم در گوش توسط قطره گوش می‌تواند کاهش یابد.

حتما باید قبل استفاده از قطره دستورالعمل آن را خوانده و با پزشک مشورت کنید.

این قطره‌ها نمی‌توانند جایگزین قطره گوش با نسخه یا آنتی­‌بیوتیک­‌ها شوند. شما باید چند روز از آنها استفاده کرده و در صورت بازگشت درد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

قطره‌های گوش نباید در کودکانی که لوله‌های تهویه (V.T) در گوش دارد یا دچار پارگی پرده گوش هستند استفاده شود.
 

 

5.ماساژ

برای دردهای منتشره از فک یا دندان­‌ها که باعث سردرد تنشی می‌شوند ماساژ مؤثر است. همچنین برای تسکین درد ناشی از عفونت نیز می‌تواند کمک کند.

ماساژ با کمک به تخلیه مایع اضافی از گوش­‌ها از بدتر شدن درد جلوگیری می‌کند.

6.سیر

از دیرباز در طب سنتی برای تسکین درد از سیر استفاده میکرند. برخی تحقیقات نشان می­‌دهند که سیر دارای خواص ضدمیکروبی بوده و می­‌تواند با عفونت مبارزه کند.

افراد هرگز نباید از سیر به جای آنتی‌­بیوتیک­‌هایی تجویزی استفاده کنند. در عوض می‌توانند با افزودن سیر به رژیم‌های آنتی‌بیوتیکی در روند بهبود درد مؤثر باشند.

توصیه ما به شما این است سعی کنید برای جلوگیری از عفونت گوش، هر روز یک حبه سیر بخورید.

دو یا سه حبه را در دو قاشق غذاخوری خردل یا روغن کنجد بپزید تا قهوه‌ای شود، سپس مخلوط را صاف کرده به چند قطره به گوش خود به طور موضعی بمالید.

7.پیاز

به مدت یک یا دو دقیقه، پیاز را در مایکروویو گرم کرده و سپس چند قطره به گوش خود بمالید. در صورت نیاز می‌توانید این کار را روزانه تکرار کنید.

8.مکیدن

مکیدن، با کمک به کاهش فشار در لوله‌­های استاش کمک می‌تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد.

9.شیر مادر

شیر مادر دارای خواص ضدمیکروبی بوده به تسکین گوش درد کمک می‌کند. در برخی تحقیقات این‌گونه آورده شده که شیر مادر بر اساس میکروب‌هایی که نوزاد در معرض آن قرار می‌گیرد می‌تواند  تغییر کند. از این مطلب این‌گونه برداشت می‌شود که شیر مادر بیشتر برای نوزادان مؤثر است اما مطالعات تأثیر آن بر بزرگسالان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. استفاده موضعی از آن هم تأثیر گذار است.

10.روغن زیتون

استفاده از این روغن پشتوانه علمی ندارد و یک روش قدیمی است اما به‌هرحال اضافه کردن چند قطره روغن زیتون گرم شده نمی‌تواند خطرناک باشد پس بهتر است امتحان کنید.

از دیگر موارد خانگی و تسکین‌دهنده گوش می‌توان له موارد زیر اشاره کرد:

  • زنجبیل
  • آب‌اکسیژنه
  • سرکه سیب و آب
  • عسل
  • تربچه
  • دارچین
  • برگ‌های ریحان
  • نمک
  • جویدن آدامس
  • برگ انبه
  • شیرین‌بیان
  • نعناع
  • و…..

سخن پایانی

گوش یک عضو حساس برای بدن است؛ پس مراقبت از آن داری اهمیت است. برای پیشگیری از بیماری‌های گوش نباید در فضاهای باشیم که ممکن است آسیب دهنده باشند. مطالب پیشگیری و علل بیماری‌های گوش در یک مقاله جداگانه برای شما آورده شده است؛ امیدواریم با مطالعه آنها به یک آگاهی نسبی رسیده باشید. در این مطلب نیز به درمان‌های خانگی گوش درد پرداخته‌ایم، تا راهنمایی جامعی از مواردی که می‌توانند در تسکین درد مؤثر باشند بیان کنیم. در ادامه با وبسایت دکتر معماری همراه باشید تا اطلاعات کامل‌تری در باره بیماری‌های خود به دست آورید.

سوالات متداول درمان‌ خانگی گوش درد

درمان خانگی برای گوش درد شامل چه مواردی است؟

1.داروهای بدون نسخه 2.گرما 3.سرما 4.قطره گوش 5.ماساژ 6.سیر 7.پیاز 8.مکیدن 9.شیر مادر 10.روغن زیتون

علل درد گوش چیست؟

شایع‌ترین علل درد گوش مربوط به عفونت‌ها است.

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


آخرین های وبلاگ

کلیه حقوق این سایت برای دکتر فرامرز معماری محفوظ می باشد.