حساسیت گوش به بدلیجات

top-1.png

حساسیت به بدلیجات، یکی از مسائلی است که برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز می‌شود و می‌تواند به ویژه در مورد گوش، عوارض جدی به همراه داشته باشد. بدلیجات، عواملی مانند انواع آویزها، گوشواره‌ها، انگشترها و … می‌باشند که ممکن است باعث واکنش‌های حساسیتی شود که در برخی افراد، علایمی مانند تورم، خارش، قرمزی و در بعضی موارد حتی عفونت‌های گوش را ایجاد کنند. در این مقاله به بررسی علل، عوارض و راهکارهای مقابله با حساسیت گوش به بدلیجات خواهیم پرداخت.

علت حساسیت گوش به بدلیجات

علت حساسیت گوش به بدلیجات می‌تواند به عوامل مختلفی بازگردد، از جمله:

آلرژی

یکی از عوامل شایع حساسیت گوش به بدلیجات ، آلرژی به مواد مختلف است که در ساخت بدلیجات استفاده می ‌شوند . موادی مانند نیکل ، کبالت ، سرب ، و مس که آلرژن‌ یا حساسیت زا های شایعی در بدلیجات هستند .

زیاده روی در استفاده از بدلیجات

استفاده بیش از حد از بدلیجات و تماس مداوم آن‌ها با پوست گوش نیز می‌تواند منجر به تحریک و التهاب شود که در نتیجه حساسیت گوش را ایجاد می ‌کند . بنابراین توصیه می شود که در استفاده بدلیجات زیاده روی نکنید .

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موجود در بدلیجات ممکن است از جنس‌ها و ترکیبات مختلفی باشند که معمولاً برای ایجاد زیبایی، پایداری، یا تغییر شکل بدلیجات استفاده می‌شوند. این مواد شیمیایی ممکن است به عنوان رنگ‌ها، مواد روان‌کننده، آنتی‌اکسیدان‌ها، ضد‌عفونی‌کننده‌ها و مواد محافظتی در بدلیجات استفاده شوند.

علائم حساسیت گوش

علائم حساسیت گوش به بدلیجات ممکن است خود را به این طرق نشان دهند :

  • تورم: تورم و ورم در منطقه گوش، به ویژه در محل تماس با بدلیجات، ممکن است نشانه حساسیت باشد.
  • خارش خفیف و یا شدید ان ناحیه: حس خارش در پوست گوش، به ویژه بعد از استفاده از بدلیجات، ممکن است نشانه حساسیت باشد.
  • قرمزی یا تغییر رنگ پوست: پوست گوش ممکن است قرمز و التهابی شود که نشانه حساسیت و تحریک پوستی است.
  • درد و ناراحتی: در برخی موارد، حساسیت گوش می‌تواند با درد و ناراحتی در منطقه گوش همراه باشد
  • آب آلودگی و ترشح: افزایش تولید آب گوش یا ترشحات غیرطبیعی از گوش ممکن است به وجود حساسیت اشاره داشته باشد.

در مواردی که  فرد حساسیت شدید داشته باشد مشاهده تاول نیز می تواند جزو علایم باشد.

چگونگی تشخیص حساسیت گوش به بدلیجات

برای تشخیص حساسیتتان به بدلیجات پس از دیدن هر کدام از علائم ذکر شده ترجیحا به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از گرفتن شرح حال شما می تواند با گرفتن و استفاده از نتایج آزمایش پوست و گاها آزمایش خون وجود این آلرژی را تشخیص بدهد و نوع آن را نیز مشخص کند . او همچنین می تواند با استفاده از این آزمایشات آلرژن یا ماده حساسیت زا را در خون شما شناسایی کند و نوع ماده محرک را تعیین کند و در ادامه درمان مناسب برای شما را نیز بهتان معرفی کند تا در راستای بهبود سریع تر تلاش کنید.

درمان حساسیت گوش به بدلیجات

پس از تأیید حساسیت پوستی به زیورآلات و تشخیص نوع آن توسط پزشک مربوطه نوبت به درمان حساسیت به بدلیجات می رسد که با توجه به تشخیص و نسخه پزشکی می توانند شامل مواردی مثل استفاده از داروهای خوراکی از جمله آنتی هیستامین ، پرومتازین ، سیتریزین ، داروهای آنتی بیوتیک و یا پماد های موضعی و پماد حساسیت به بدلیجات از جمله پماد منتول ، پماد بتامتازون ، پماد کلوبتازول ، پماد لیدوکائین و …. باشند که قادر هستند در درمان این عارضه تأثیرات مثبتی بگذارند و به عنوان درمان دارویی حساسیت به بدلیجات استفاده شوند.

پیشگیری

پیشگیری کردن همیشه بهتر از به دنبال راه درمان گشتن است پس هنگام خرید و یا موقع استفاده از اینگونه وسایل بهتر است از حساسیت نداشتن به انها اطمینان حاصل کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد و دچار مشکلاتی مثل زخم و عفونت و خشکی و.. نشوید . در ادامه به مواردی که می توانید برای پیشگیری از بروز این مشکلات رعایت کنید خواهیم پرداخت.

استفاده از مرطوب کننده‌ ها

می توانید برای پیشگیری از حساسیت به بدلیجات از مرطوب کننده‌ ها استفاده کنید . عموما تماس مستقیم انواع وسایل با پوست علت اصلی بروز آلرژی های پوستی است . یکی از راحت‌ ترین روش‌ های جلوگیری از تماس مستقیم بدلیجات با پوست ، بکار بردن کرم مرطوب کننده است . قبل از پوشیدن بدلیجات محل تماس را با مرطوب کننده به خوبی بپوشانید .

استفاده از برق ناخن

از برق ناخن استفاده کنید . در نظر داشته باشید زیورآلاتی هستند که در قسمت قفل و گیره شان ، شامل مواد آلرژی زا هستند و برخی از زیور الات نیز در قسمت بدنه . یکی از روش هایی که می توانید برای جلوگیری از تماس این قسمت ها با پوست به کار بگیرید این است که از برق ناخن استفاده کنید . به این صورت که ان قسمت از زیورالاتتان را به طور کامل با برق ناخن بپوشانید و صبر کنید خشک شود تا بتوانید بدون دغدغه از ان استفاده کنید با این کار می توانید از تماس مستقیم زیورالات با پوستتان جلوگیری کنید و احتمال بروز حساسیت را کاهش دهید .

لایه‌های محافظ از جنس استیل

همچنین اگر به استیل حساسیت ندارید حتی می توانید لایه محافظی از جنس استیل نیز بر روی بدلیجات قدیمی تان بکشید . اگر بدلیجات مورد علاقه تان قدیمی شده و یا رنگ و جذابیت اولیه خود را از دست داده می توانید ان ها را پیش سازندگان شان ببرید و از آن‌ ها بخواهید که لایه‌ ای محافظ از جنس استیل روی بدلیجاتتان بکشند ؛ زیرا با گذشت زمان ، لایه محافظ روی بدلیجات از بین می رود و باعث افزایش حساسیت‌زایی می‌شوند.

تمیز و خشک کردن پوست

پوستتان را خشک نگه دارید و قسمت مورد تماس با بدلیجات را به صورت کامل تمیز و خشک کنید . نبود رطوبت و آلودگی می‌ تواند باعث شود حساسیت پوستی تان کمتر شود و به سادگی بروز پیدا نکند.

حساسیت گوش و پوست به بدلیجات یک مشکل شایع است که می ‌تواند از جمله موارد آزار دهنده و عوامل منفی بر روی کیفیت زندگی فرد باشد . با اطلاع از علائم و علت های به وجود امدن این حساسیت ، می ‌توان در جهت بهبود و درمان این عارضه اقدام کرد . با مشاوره پزشک متخصص و رعایت توصیه‌ های ذکر شده ، این مشکل قابل مدیریت است

Rate this post

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


آخرین های وبلاگ

کلیه حقوق این سایت برای دکتر فرامرز معماری محفوظ می باشد.