نحوه‌ی نظافت و مراقبت از گوش

-نظافت-و-مراقبت-از-گوش.jpg

از گوش در برابر صدا محافظت کنید

گوش مانند سایر قسمت های بدن بسیار حساس است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. سر و صدای زیاد، دمیدن به سر و افزایش بیش از حد توده گوش باعث آسیب شنوایی می شود که می تواند بر شنوایی و تعادل تأثیر بگذارد.

توصیه های مهم برای محافظت و مراقبت از گوش در برابر صدا:

1- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض صدا خودداری کنید.

۲- در کنسرت ها، سالن های سخنرانی و مهمانی ها کنار بلندگوها ننشینید.

3- حجم صدا را کم کنید. اگر از هدست یا هدفون استفاده می‌کنید یا در فضای بسته (داخل ماشین) به موسیقی گوش می‌دهید، صدا را کم کنید.

 

مراقبت از گوش و مضرات هدفون داخل گوش

 

4- صدای هدست یا هدفون خود را در حد استاندارد نگه دارید. اگر فردی که در فاصله 90 سانتی متری شما ایستاده می تواند موسیقی را از هدست یا هدفون شما بشنود، مطمئناً موسیقی شما بسیار بلند است.

5- استفاده از تلفن امنیتی در مکان های پر سر و صدا را فراموش نکنید. گوش بند محافظ شدت نویز را 15-30 دسی بل کاهش می دهد. قرار دادن پنبه در گوش شدت صدا را تنها 5-7 دسی بل کاهش می دهد.

6- اگر در محیط پر سر و صدا زندگی می کنید یا کار می کنید، شنوایی خود را مرتب چک کنید.

7- هنگام استفاده از سیستم های استریو و سینمای خانگی از صدای زیاد خودداری کنید.

8. اگر برای مدت طولانی در یک مکان پر سر و صدا، مانند یک باشگاه ورزشی یا کنسرت برای مراقبت از گوش خود هستید، سعی کنید در مدتی که آنجا هستید، چندین بار حداقل به مدت 5 دقیقه بیرون بروید و به گوش های خود گوش دهید. آروم باش.

نحوه‌ی-نظافت-و-مراقبت-از-گوش

هنگام شستشو مراقب گوش ها باشید

 

نکات مهمی که هنگام تمیز کردن گوش باید به خاطر بسپارید:

 

هنگام حمام گوش ها را تمیز کنید

نکته اصلی برای تمیز کردن گوش این است که به جز قسمت بیرونی گوش کاری به بقیه گوش انجام ندهید و به آرامی تمیز کنید.

هنگام شستن موهای خود می توانید گوش ها و دوش گرفتن را با آب و صابون ملایم و حوله نرم تمیز کنید.

ممکن است فکر کنید اشکالی ندارد انگشت کوچک خود را داخل مجرای گوش خود قرار دهید و مقداری از جرم را در ابتدای این کانال تمیز کنید، اما به هیچ وجه نباید این کار را انجام دهید. زیرا این نوع گوش پاک کن عوارض زیادی دارد. می توانید هدفون خود را به داخل فشار دهید و تداخل ایجاد کنید.

برای تمیز کردن گوش از گوش پاک کن، سنجاق یا اجسام تیز استفاده نکنید.

برای از بین بردن جرم گوش نیازی به استفاده از گوش پاک کن ندارید. با استفاده از گوش پاک کن، موم به داخل گوش هل داده می شود.

همانطور که بدن شما پرده گوش جدید را خارج می کند، پرده گوش قدیمی از گوش خارج می شود و به طور طبیعی خارج می شود. شما بدون اینکه بدانید گوش های خود را تمیز می کنید.

هرگز از اشیاء تیز یا تیز برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید. این موارد می توانند به مجرای گوش یا پرده گوش آسیب بزنند.

مراقبت از گوش با استفاده نکردن از گوش پاک کن

از محصولات نرم کننده جرم گوش استفاده نکنید

محصولات مختلفی برای نرم کردن جرم گوش در داروخانه ها موجود است. اما شما نباید به طور تصادفی از آن استفاده کنید. این نرم کننده ها معمولاً از روغن معدنی یا گلیسیرین ساخته می شوند و جرم را نرم می کنند. اما به جای بیرون آمدن، باعث می شوند که جرم داخل شود و دوباره سفت شود و سیستم تعلیقی را ایجاد کند که قبلاً نداشتید. به طور خلاصه از این محصولات بی رویه استفاده نکنید و حتما از پزشک خود اجازه بگیرید.

 

نکات مهم برای سلامت گوش

 

برای مراقبت از گوش و داشتن گوش های سالم نکات زیر را پیشنهاد می کنیم؛ توجه داشته باشید:

هرگز چیزی را در گوش خود قرار ندهید. پوشش گوش نازک است و به راحتی آسیب می بیند.

برای تمیز کردن گوش از گوش پاک کن استفاده نکنید. گوش پاک‌کن‌ها می‌توانند مجرای گوش را تحریک کرده و جرم گوش را به داخل فشار دهند و حذف آن را دشوارتر کنند.

نحوه‌ی-نظافت-و-مراقبت-از-گوش

هنگام پرواز، هنگام فرود هواپیما، قورت دهید و خمیازه بکشید تا فشار در گوش های شما یکسان شود. اگر مشکل تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا عفونت سینوسی دارید، چند ساعت قبل از ورود از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید یا درست قبل از ورود از اسپری ضد احتقان استفاده کنید.

برای تمیز نگه داشتن گوش ها بیرون و پشت گوش را با کمی صابون بشویید. سپس صابون را با آب بشویید و با یک پارچه نازک خشک کنید.

گوش خود را در آب حمام غوطه ور نکنید، زیرا باکتری ها می توانند وارد کانال گوش شده و باعث عفونت شوند.

همیشه هنگام دوچرخه سواری، اسکی، اسکیت یا سایر فعالیت هایی که می تواند به سر یا گوش شما آسیب برساند، از کلاه ایمنی استفاده کنید.

در یک منطقه پر سر و صدا برای محافظت از گوش خود در برابر گرد و غبار و صداهای بلند حتما از گوش گیر استفاده کنید.

اگر آسیب گوش دارید، گوش درد دارید، یا متوجه تغییر در شنوایی یا شنوایی خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات درد در گوش می تواند از دندان ها، فک یا گردن شروع شود.

مطالب مفید


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


کلیه حقوق این سایت برای دکتر فرامرز معماری محفوظ می باشد.