ایا عفونت قارچی گوش خطرناک است؟

-عفونت-قارچی-گوش-خطرناک-است؟.jpg

عفونت قارچی گوش

قارچ گوش نامی است که به عفونت قارچی گوش خارجی اشاره دارد. قارچ گوش در لاتین به آن otomycosis نیز گفته می شود. به طور معمول، قارچ گوش می تواند پوست ناحیه کانال گوش، یعنی از سوراخ گوش تا پرده گوش را درگیر کند. به این ناحیه گوش خارجی نیز می گویند. معمولاً با عفونت قارچی، گوش شروع به قرمز شدن می کند و پوست بیرون گوش پوسته پوسته می شود. ممکن است خارش داشته باشد و کاملا ناراحت کننده باشد. ممکن است متوجه ترشح مایع از کانال گوش شوید. این بیماری یک یا هر دو گوش را درگیر می کند. در حال حاضر قارچ گوش موضوع این مقاله است. با وبسایت رسمی دکتر فرامرز معماری تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیماری قارچ گوش

بیماری قارچ گوش یک عفونت قارچی گوش خارجی است که به دلیل رسیدن رطوبت بیش از حد به مجرای گوش، باعث حجیم شدن جرم ها و پوسته های گوش شده و بستری برای رشد قارچ ایجاد می شود؛ و با علامت هایی مثل درد، خارش و کیپی گوش همراه میباشد. همان طور که همه ما میدانیم، گوش از سه قسمت بیرونی، میانی و داخلی تشکیل شده است.قارچ گوش نوعی عفونت قارچی قسمت بیرونی گوش است. گوش ما با انواع عفونت‌های میکروبی، ویروسی و قارچی گوش روبه‌ رو است. بیماری قارچ گوش یکی از عفونت های قارچی است که باعث التهاب مجرای گوش خارجی می شود. عوامل دخیل در این عفونت میکروارگانیسم های نباتی از جمله قارچی به نام «آسپرژیلوس» هستند که نسبت به کاندیدا شیوع کمتری دارد. از عواملی که باعث تشدید این بیماری میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم رعایت بهداشت گوش
  2. قلیایی شدن محیط مجرا
  3. آلرژی‌های پوستی
  4. دمای زیاد بدن انسان
  5. بیماری ها و عوامل مستعد کننده مانند جرم گوش
  6. و…

علت عفونت قارچی گوش خارجی چیست؟

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند که می توانند باعث عفونت گوش شوند. اما معمولا این عفونت ها به دلیل قارچ گونه آسپرژیلوس یا در برخی موارد کاندیدا رخ می دهد. اگرچه ما هر روز در محیط های مختلف با انواع قارچ ها در تماس هستیم، اما در بیشتر مواقع قارچ های موجود مشکلی ایجاد نمی کنند. آسپرژیلوس یک قارچ رایج است که هم در داخل خانه و هم در خارج از خانه یافت می شود. ما هر روز بدون هیچ مشکلی اسپورهای آسپرژیلوس را استنشاق می کنیم. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت هستند. اگر در معرض قارج ها باشند. همچنین افرادی که در آب و هوای گرم یا مرطوب زندگی می کنند ممکن است به اتومایکوزیس مبتلا شوند. زیرا قارچ ها در مکان های گرم و مرطوب بهتر زندگی می کنند. در سال های اخیر استفاده از آنتی بیوتیک ها و استروئیدها تعداد موارد اتومیکوزیس را افزایش داده است.

کارشناسان می گویند این افزایش به دلیل استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها و استروئیدهای طیف وسیع و همچنین قطره های گوش آنتی بیوتیکی است. در مطالعه ای بر روی افراد جوان مبتلا به اتومیکوزیس، محققان دریافتند که هر ۲۶ نفر از قطره های آنتی بیوتیک گوش حاوی افلوکساسین برای کنترل ترشحات گوش استفاده می کردند. برخی از محققان بر این باورند که آنتی بیوتیک ها بر سطح pH کانال گوش تأثیر می گذارند و باکتری های رقیب را از بین می برند و رشد قارچ ها را تسهیل می کنند.
 

 

علائم عفونت قارچی گوش

علائم این عفونت بسته به نوع قارچ می تواند متفاوت باشد، اما علائم اصلی و شایع به شرح زیر است:

  • التهاب و قرمزی
  • احساس خارش در گوش
  • وجود ترشح از گوش
  • در برخی موارد، عفونت می تواند آنقدر بزرگ شود که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.
  • از دست دادن شنوایی
  • پوسته ریزی در گوش
  • سنگینی در گوش
  • تب
  • سردرد
  • و…

تشخیص عفونت قارچی گوش

برای تشخیص این بیماری و بررسی ترشحات گوش باید به  متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی بیماری را تشخیص می دهد. در صورت لزوم داخل، کانال و پرده صماخ گوش را با اتوسکوپ معاینه می کند. برای تعیین روش درمان لازم است ابتدا علت عفونت از نظر نوع باکتریایی یا قارچی مشخص شود. سپس درمان لازم را انجام دهید. بنابراین پزشک نمونه برداری می کند و آزمایشات لازم را روی آن انجام می دهد. این آزمایش‌ها شامل مشاهده موجودات زیر میکروسکوپ، آزمایش‌های مستقیم و کشت است. نمونه برداری باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. زیرا امکان پارگی پرده گوش وجود دارد.

قارچ گوش چگونه درمان می شود؟

چندین گزینه درمانی برای درمان عفونت قارچی گوش وجود دارد. درمان ممکن است از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد و به شدت عفونت بستگی دارد.

1.تمیز کردن

اولین گام در درمان، حذف مواد زائد از گوش است. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است شستشو را انتخاب کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از دستگاه ساکشن استفاده کنند. (در این رابطه با متخصص مشورت شود.) تمیز کردن گوش به دارو اجازه می دهد کار خود را انجام دهد. پس از اینکه پزشک تجمعات داخل گوش را بردارد، گوش شما را تمیز و خشک می کند. این به جلوگیری از عود رشد قارچ کمک می کند.

2.قطره گوش

قطره های ضد قارچ برای عفونت های قارچی گوش معمولاً کلوتریمازول هستند. با این حال، می توان از انواع دیگر داروها مانند اکونازول، میکرومونازول و آموکسی سیلین B استفاده کرد. کلوتریمازول در درمان عفونت ها و پیشگیری از عود موثر است.

3.داروهای موضعی

اگر عفونت گوش خارجی را درگیر کند، یک پماد ضد قارچ موضعی می تواند به پاکسازی قارچ و تسکین علائم کمک کند. داروهای موضعی برای این عفونت ها شامل کلوتریمازول، فلوکونازول و کتوکونازول است. تحقیقات همچنین نشان داده است که محلول های اسید استیک 2 درصد به اضافه 90 سانتی متر مکعب (سی سی) ایزوپروپیل الکل 70 درصد می تواند به طور موثر عفونت های قارچی گوش را درمان کند.

4.داروهای خوراکی

اگر عفونت قارچی گوش به درمان دارویی یا قطره گوش پاسخ ندهد، پزشک ممکن است یک داروی خوراکی تجویز کند، به خصوص اگر آسپرژیلوس عامل عفونت باشد. این نوع قارچ می تواند در برابر ترکیبات آزول مقاوم باشد. اگر عفونت شدید باشد یا بهبودی بیش از حد متوسط ​​طول بکشد، داروهای خوراکی نیز گزینه‌های درمانی هستند. داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.دوره درمان عفونت قارچی گوش می تواند تا چهار هفته طول بکشد. در طول این مدت، در حالی که داروها برای از بین بردن عفونت کار می کنند، علائم همچنان بهبود می یابند.

بهترین درمان عفونت قارچی گوش

بیمارانی که با این نوع عفونت قارچی روبه رو میشوند، باید برای انتخاب بهترین درمان برای عفونت قارچی گوش به دکتر گوش مراجعه کنند و از خود درمانی بپرهیزند. درمان اصلی بستگی به بیماری زمینه ای دارد. یعنی اگر جرم گوش بر اساس تجمع سلول‌ها و پوسته‌ها، عوامل آلرژی ‌زا یا عوامل محیطی مانند استفاده از شامپوهای ملتهب کننده مجرا، عدم رعایت بهداشت یا گرد و خاک ایجاد شده باشد؛ در وهله اول این عوامل را برطرف می‌نماییم. همچنین در صورتی که علت این عارضه بیماری های زمینه ای و یا مصرف دارو باشد باید در طول دوره درمان محدود و تحت نظر باشند. در طول درمان، ناحیه گوش را با استفاده از قطره هایی مانند اسید بوریک اسیدی می کنیم و همچنین رطوبتی که باعث رشد قارچ در ناحیه کانال می شود را با قطره الکل تبخیر و خشک می کنیم.

✅سخن پایانی

استفاده از آنتی بیوتیک ها ممنوع است. زیرا باعث رشد قارچ می شوند. همچنین نباید گوش های خود را بشویید. این به این دلیل است که محیطی مناسب برای رشد قارچ ایجاد می کند. در حالت کلی اگرعلائم عفونت قارچی گوش را دارید، باید به پزشک و متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا مورد درمان قرار بگیرید.
 

 

سوالات متداول قارچ گوش

علت عفونت قارچی گوش خارجی چیست؟

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند که می توانند باعث عفونت گوش شوند. اما معمولا این عفونت ها به دلیل قارچ گونه آسپرژیلوس یا در برخی موارد کاندیدا رخ می دهد. اگرچه ما هر روز در محیط های مختلف با انواع قارچ ها در تماس هستیم، اما در بیشتر مواقع قارچ های موجود مشکلی ایجاد نمی کنند.

تشخیص عفونت قارچی گوش چگونه است؟

برای تشخیص این بیماری و بررسی ترشحات گوش باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی بیماری را تشخیص می دهد. در صورت لزوم داخل، کانال و پرده صماخ گوش را با اتوسکوپ معاینه می کند.

نام علمی قارچ گوش چیست؟

قارچ به موجودات ریزی گفته می‌شود که موجب ایجاد عفونت در بدن می‌شوند. عفونت قارچی گوش خارجی توسط قارچ‌هایی به نام آسپرژیلوس و کاندیدا به وجود می‌آیند.

4.4/5 - (14 امتیاز)

2 دیدگاه

  • امیر

    3 جولای, 2023 در 02:03

    با سلام ، برای گوشی که پرده آن سه ماه هست سوراخ شده و هنوز کاملا ترمیم پیدا نکرده ، چقدر قارچ میتواند مضر باشد آیا ممکن هست به داخل جمجمه راه پیدا کنه ،

    پاسخ

    • مدیریت

      3 جولای, 2023 در 22:45

      سلام و درود فراوان به شما کاربر گرامی

      جهت آگاهی از پاسخ سوال خود با شماره های سایت تماس حاصل فرمایید.

      پایدار باشید.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


کلیه حقوق این سایت برای دکتر فرامرز معماری محفوظ می باشد.